Stoornis in de auditieve functies
Het gehoor is belangrijk om informatie goed te ontvangen. Kinderen die goed kunnen horen, kunnen toch moeite hebben met hun luisterfunctie en de auditieve verwerking van geluiden, klanken, woorden en zinnen. Vanaf groep 2 krijgen kinderen voorbereidende oefeningen voor leren lezen en spellen. Wanneer er een stoornis is in de auditieve functies kunnen deze vaardigheden zich moeilijker ontwikkelen. Hierdoor kunnen er leerproblemen ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan slechtere schoolprestaties, moeite met klassikale opdrachten of snelle afleiding door geluiden.
Problemen
- Het onthouden en begrijpen van mondelinge informatie is lastig
- Je kind heeft moeite met het hakken (v-i-s) en plakken (vis) van woorden
- Verschillen tussen woorden en klanken worden minder goed waargenomen, een /s/ klinkt anders dan een /z/ (auditieve discriminatie)
- Moeite met het benoemen en schrijven van de letters (klank-tekenkoppeling)
- Rijmen lukt onvoldoende
Een goede auditieve verwerking is essentieel voor de lees- en spellingsontwikkeling, maar ook voor het goed doorlopen van de schoolperiode. Merk je dat je kind moeite heeft met de voorbereidende vaardigheden voor het leren lezen of dat mondelinge informatie moeilijk blijft hangen? Wacht dan niet te lang. Het is namelijk belangrijk om deze problemen zo vroeg mogelijk te onderkennen en behandelen. Hiermee voorkom je een grote achterstand op het gebied van lezen, spelling of leren.
Wil je meer weten? Bel dan naar 0228 751204. Wil je direct aanmelden? Klik dan op de button.