Meertaligheid bij kinderen
Bij meertaligheid spreekt een kind naast de moedertaal nog een andere taal. Het Nederlands als tweede taal wordt meestal op de peuterspeelzaal of op de basisschool geleerd. In principe kunnen alle kinderen meerdere talen leren. Een kind heeft minimaal één jaar de tijd nodig om een nieuwe taal zich eigen te maken. Voldoende taalaanbod en een goede motivatie zijn hierbij van groot belang. Maar het leren van een tweede taal verloopt niet bij iedereen zonder problemen. Een achterstand in de eerste taal kan een oorzaak zijn. Daarnaast is het taalaanbod in de tweede taal vaak beperkter dan het aanbod in de eerste taal.
Problemen
- Een kleine woordenschat.
- Moeite met het maken van zinnen en het vertellen van een verhaal.
- Het taalbegrip is beperkt waardoor opdrachten en zinnen vaak niet begrepen worden.
- Moeilijkheden met de uitspraak van klanken waardoor een kind onvoldoende verstaanbaar is zijn omgeving.
- Je kind kan zich terugtrekken in de communicatie en hierdoor kan er sociale isolatie ontstaan.
- Het leren op school verloopt moeizaam waardoor er een leerachterstand ontstaat.
Meertalige kinderen kunnen net als eentalige kinderen taalproblemen ontwikkelen. Voor het leren van een tweede taal is echter wel voldoende tijd en aandacht nodig. Verloopt de Nederlandse taal na één jaar aanbod moeizaam en is er een taalprobleem aanwezig in de eerste taal? Neem dan contact met ons op. Taalproblemen verdwijnen namelijk niet vanzelf. Bovendien is vroegtijdige onderkenning van groot belang voor het beperken van de problemen.
Wil je meer weten? Bel dan naar 0228 751204. Wil je direct aanmelden? Klik dan op de button.